Överarbetad

Hum, klockan är halvett på natten och jag har i princip sovit lika många timmar redan som jag brukar göra en vanlig natt.. Däckade typ vid 19tiden efter en halv pizza. Dagens arbete var lite betungande. Jobbade över till 18:10 från tänkta 15:30. Det är obeskrivligt vilket tryck det är på sängplatserna. Och vilket strul det är i stora hela. Jag kände mig verkligen som en pissig syrra igår, gillar inte känslan. Klarar tydligen inte riktigt pressen och stressen som uppstår i sådana arbetssittuationer.

Men ska man behöva acceptera den arbetsmiljö som varit de senaste dagarna/ månaderna?! 

Och hur värdesätts då arbetet som legitimerad sjuksköterska, med minst 3års studier på högskole/universitetsnivå?  Med tanke på ansvaret över människor liv och mående så är det inte så högt. Mitt arbete innebär bland annat: Smärt och ångestlindring, medicindelning till ett antal patienter, att vara "spinel i nätet" med koll på allmänstillstånd, hemplanering, planering över det dagliga arbetet, rondarbete, förebygga komplikationer som trycksår, sårvård, hygien, psykosociala problem, dokumentation, medicintekniska uppgifter, samtal och kontakt med ofta oroliga, ledsna och ifrågasättande anhöriga, upptäcka nytillkomna och akuta tillstånd, ha kontakt med de olika instanserna i vården runt patienten såsom: kurator, sjukgymnast, arbetsterapeut, kommunen och naturligtvis läkarna. Problemlösning hela tiden.
Hade lönen varit runt 30 tusen hade jag kanske inte "klagat" lika mycket, men det är den inte.

Jag brukar aldrig ta med mig jobbet hem, men nu drömde jag om det till och med. Jag jobbar med sjukvård men är det tänkt att personalen ska bli sjuk oxå?

Samtidigt håller jag på att komponerar en meny för fredag. Vi får gäster som inte varit hos oss tidigare. Ska bli jättekul : ) Men stressigt...

På lördag blir det Blender i bergforsen, kalas! Första dansen för 2008.

Kommentarer
Postat av: Malin

Ja, iblnad undrar man verkligen varför man valde att låna pengar för att jobba som man gör, arslet av sig! Andra stunder vet man ju exakt varför man lånade pengar för att jobba med det här... konstigt! Snart kommer jag och det ska bli superduper kul:) Kommer nog torsdag eftermiddag. Kanske lite vin innan aveny?:) Kram!

2008-01-17 @ 14:30:19
Postat av: Ann-So

Håller med, inte roligt! Dessutom springer vi Uskornas ärenden också och får aldrig göra klart "syrrejobbet"! Vi får sluta vara så snälla och vi kanske ska sluta svara på ringningar helt.
Hoppas det lugnar ned sig snart. Annars kanske du och jag ska starta en egen avdelning? =) Puss

2008-01-17 @ 19:02:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0